Kettlebellmamman
Hälsa & Fitness
KettlebellsMammaträningTRÄNING

Älsk/Hat-övningen Thrusters

Lögn! Ingen ÄLSKAR väl att göra thrusters?! Näe, det kan jag inte tänka mig heller. Thrusters, som alltså är en squat som går direkt in i en press utan någon paus, är jättejobbigt, och av nån anledning tusen gånger värre att göra en squat – paus – press. Dock så är det en väldigt bra övning att göra om man vill få upp pulsen snabbt och få in lite cardio utan att behöva hoppa, springa etc. Exempelvis, men absolut inte enbart,  om man är gravid eller nyligen har fött barn och känner sig föga intresserad av att sätta bäckenbotten på prov.

Dessutom kan man variera thrusters på väldigt många olika sätt, och med i princip vilken utrustning som helst, och kan enkelt läggas in i en liten workout med andra saker såsom svingar eller burpees för ett riktigt flåsigt pass.

Om någon nu stör sig på att jag skriver thrusters och inte något svenskt ord för denna övning, så får ni fortsätta göra det. Det är ju också fullt rimligt att många stör sig på att jag hela tiden skriver engelska ord för diverse övningar, men det får ni ta. Jag jobbar ju med träning på engelska så det får bli så. Dessutom är jag övertygad om att budskapet går fram i alla fall.

Dock så gjorde jag en effort (se, nu hände det igen!) för att se vad det svenska ordet för thruster var, men bestämde mig omgående för att dels använda det engelska ordet samt skippa framtida försök på att hitta översättningar på sånt som uppenbarligen är påhittat av amerikaner (läs crossfit).

Hur som haver så är en thruster en böj-till-press som kan göras med en eller flera kettlebells, hantlar, viktplattor, bollar, skivstång eller vad man nu har hemma som väger lite grann.

Jag som planerar väldigt många pass i veckan använder ofta thrusters i slutet av ett pass för att få en jobbig avslutning. Exempelvis med något sånt här:

10 goblet thrusters

5 pullups/pushups

5 burpees

x 5

Tar kanske 10 min och ger en skön känsla efteråt!

Kolla in klippet nedan för att se några olika variationer av thrusters med olika typer av utrustning.

Notis: Ja, jag squattar som en groda. Alla gör squats olika och det beror på hur ens höfter och knän fungerar. Om detta kan vi språkas en annan dag. 🙂

Tills nästa gång…Ciao!

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar