Kettlebellmamman
Hälsa & Fitness
TÄNKVÄRTTRÄNING

Mer träningsvärk = bättre träning?

Hur är det med det här med träningsvärk egentligen? I jobbet får jag ofta frågor om träningsvärk och i mitt liv överlag så pratas det mycket om träningsvärk. Det blir väl så då man hela tiden träffar folk som antingen har eller ska träna.

Saker som ofta sägs:

  • Om jag inte får träningsvärk, har jag inte tränat tillräckligt hårt då?
  • Varför får jag inte lika mycket träningsvärk längre?
  • Är det farligt med träningsvärk?
  • Betyder mer träningsvärk att passet var mer effektivt?

Och förstås de eviga ‘Du som tränar så mycket får väl aldrig träningsvärk’ samt ‘Skönt att höra att även ni som tränar så mycket får träningsvärk’.

Så hur funkar det här egentligen? Min personliga och arbetsmässiga erfarenhet har lärt mig att…ta-daaa… Det är olika för alla. Vissa får nästan aldrig träningsvärk, och vissa får nästan alltid nån form av träningsvärk. För mig personligen, som tränar nästan varje dag, så verkar träningsvärk infinna sig om ett eller flera av följande kriterier uppfylls:

  • Jag gör någon övning som jag aldrig gjort förut eller inte gjort på väldigt länge. 
  • Jag max-lyfter t.ex marklyft och verkligen pushar kroppen lite över gränsen.
  • Jag gör väldigt mycket av någonting och tröttar ut kroppen totalt. T.ex utmaningar som 300 burpees eller annat dumt.
  • Av någon anledning vissa övningar som alltid ger mig träningsvärk; Bulgarian squats, utfall och raka marklyft.

Betyder då detta att det är en 1:a marklyft på 140 kg (och förstås några reps innan det tyngsta lyftet) är ett bättre och mer effektivt pass än t.ex ett genomtänkt kettlebellpass på 40 min där jag tränar hela kroppen?

Eller att de där 500 wallballsen jag gjorde förra måndagen var bättre än mina andra, mer normala och betydligt mindre plågsamma pass den veckan?

Näe, givetvis inte. Att maxlyfta är ju i regel inte ett särkilt effektivt träningspass, utan mest en massa vila och några få lyft för att se vad ens övriga marklyftsträning har resulterat i. Som dock kan ge mega-mycket träningsvärk för att man tar i så förbannat de där sista lyften, och kanske till och med lyfter mer än vad som är bra för en. Men det är ju så kul och peppande att se om man har blivit starkare.

Och 500 wallballs då? Är det ett bra pass? Nja, tveksamt. Helt uttömd i benen och ländryggen var jag redan efter hälften, och blev på riktigt helt bedövad i framsida lår i flera dagar efter den här briljanta iden som jag och en kille på gymmet kom på veckan innan.  MEN. Det var faktiskt kul. Kul att göra tillsammans med de andra och kul att prata om efteråt, och till och med lite kul att lida igenom denna träningsvärk med de andra.

Och det är det som jag älskar med att träna också. Det behöver inte alltid vara effektivt eller mätbart eller del av någon större plan. Ibland kan det bara vara det man känner för eller blir peppad av att göra just då.

Den sista grejen jag ska ta upp som motbevisning till att träningsvärk på något sätt är ett mått på bra eller effektiv träning, och det som faktiskt fick mig att skriva detta inlägg:

Jag vaknade igår morse med sjuk träningsvärk i nacken och kunde knappt titta upp och ner. Då jag kom till gymmet så är det första Linnea säger: ‘Alltså jag har sån galen träningsvärk i nacken, vad gjorde vi igår egentligen som kan ha gett det?’

Headbangade till 80-talsrock i typ 10 minuter är svaret. Så det borde säga oss något om huruvida träningsvärk är någon som helst indikator på kvaliteten på själva träningen.

 

Med detta sagt, så ska jag dock inte sticka under stol med att jag ibland tycker att det är skönt då det ‘känns’ att man har tränat.

Ha en fin dag!

Maja

 

 

 

Annons

Lämna en kommentar